Archiwum / KOLEKCJA – GUSTAV KLIMT
klimt
klimt

KOLEKCJA – GUSTAV KLIMT

Wystawa porcelany i ceramiki z reprodukcjami dzieł mistrza Klimta
15 XI – 16 XII – Galeria „Rynek 26”

wstęp wolny

Na wystawie prezentowana będzie kolekcja porcelany (kubki, filiżanki, talerzyki itp.) z motywami, zaczerpniętymi z arcydzieł austriackiego malarza – Gustava Klimta. Na eksponatach dostrzeżemy fragmenty takich obrazów jak: „Dancer”, „Adela Bloch – Bauer”, „Pocałunek”, „Judith”, „Higieja”, „Spełnienie 2”. Motywy te doskonale komponują się z oryginalnymi kształtami porcelany, podkreślającymi secesyjny styl malarstwa Klimta.

Podczas trwania wystawy będzie istniała możliwość zakupu porcelany, która może stać się piękną pamiątką, nie tylko dla kolekcjonera czy miłośnika twórczości Klimta.

Gustav Klimt (1862 – 1918)
urodzony w Baumgarten, na przedmieściach Wiednia jako drugie z siedmiorga dzieci grawera i złotnika Ernsta Klimta. Przez całe dzieciństwo, żył w ubóstwie. Kosztem wielkich poświęceń, pobierał naukę w Szkole Rzemiosła Artystycznego, późniejszej Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej. Poza uczelnią ćwiczył portretowanie, kopiując postacie z fotografii.
W 1897 r. Klimt w jednej chwili stanął w światłach jupiterów. Jako prezes Stowarzyszenia Artystów Austriackich stał się wiodącą postacią wśród tzw. secesjonistów, dążących do odnowy w sztuce.
Klimt fascynował się kobietami, co widać wyraźnie w jego dziełach. Przez niektórych był potępiany jako twórca pornografii. Nigdy się nie ożenił i mieszkał z matką aż do jej śmierci. Krążyły jednak po Wiedniu niezliczone plotki o jego romansach z modelkami.
Od „Fryzu Beethovena”, powstałego z okazji XIV wystawy Secesji w 1902 r., rozpoczął się nowy etap w działalności artystycznej Klimta, w którym dominować zaczęła ornamentyka i intensywne posługiwanie się złotem. Ukoronowaniem tego okresu twórczości był, powstały w latach 1907/1908, obraz „Pocałunek”.
Po trzech dekadach intensywnej pracy Klimt zmarł 6 lutego 1918 r. na udar, mając niespełna 56 lat. Został pochowany na cmentarzu w dzielnicy Hietzing.
Gustav Klimt nigdy nie mówił o sobie, zawsze odsyłał do swoich dzieł, przez które wyrażał uczucia. Mimo sukcesów artystycznych w stosunkach towarzyskich przez całe życie czuł się niepewnie, sprawiał wrażenie tajemniczego i zamkniętego w sobie. Cieszył się sympatią rodziny cesarskiej, ale ignorowany był przez arystokrację.
W 2012 r., dla uczczenia 150. rocznicy urodzin artysty, zostało otwarte dla zwiedzających jego jedyne zachowane atelier w wiedeńskiej dzielnicy Hietzing.