Archiwum / „O PÓŁNOCY PRZYBYŁEM DO WIDAWY, CZYLI OPIS OBYCZAJÓW III”, 1 marca, godz. 20.00 – Aula
1
1

„O PÓŁNOCY PRZYBYŁEM DO WIDAWY, CZYLI OPIS OBYCZAJÓW III”, 1 marca, godz. 20.00 – Aula

      1 marca, godz. 20.00 – Aula

O PÓŁNOCY PRZYBYŁEM DO WIDAWY, CZYLI OPIS OBYCZAJÓW III
Teatr IMKA – Warszawa
Na podstawie tekstów ks. Jędrzeja Kitowicza, Henryka Rzewuskiego
i cudzoziemców odwiedzających Polskę w czasach Stanisława Augusta

reż–yseria i scenariusz: Mikołaj Grabowski
muzyka: Zygmunt Konieczny
obsada: Iwona Bielska, Magdalena Boczarska, Olga Mysłowska, Urszula Popiel, Wojciech Błach,
Mikołaj Grabowski, Oskar Hamerski, Tomasz Karolak, Andrzej Konopka
bilety: 50 zł, 55 zł

Mikołaj Grabowski o spektaklu:
W programie do spektaklu „Opis obyczajów” w Teatrze STU (1990 r.) pisałem: „Spektakl «Opis obyczajów, czyli jak zwyczajnie wszędzie się mięsza złe do dobrego» jest pierwszą częścią cyklu tworzonego na podstawie «Opisu obyczajów za panowania Augusta III» i «Pamiętników czyli historii Polski» księdza Jędrzeja Kitowicza. Cykl ten będzie trwał tak długo, aż wyczerpie się interesujący materiał u autora; warto bowiem dzisiejszemu Polakowi przyjrzeć się epoce saskiej, epoce przedrozbiorowej, epoce, w której stanowiliśmy sami o sobie i porównać owe obyczaje z dzisiejszymi. To nie tylko lekcja historii, ale przede wszystkim próba lekcji mądrości, bo przecież każdy naród jest tym mocny, że wie o sobie wszystko, że tego co wie nie ukrywa, wynosząc na ołtarze tylko lepszą swoją część”. Konsekwencją tych słów był powstały w roku 1995 „Opis obyczajów II, czyli jakoż sądząc rzeczy nie tak, jak być powinny, ale tak, jak się na świecie dzieją”. Premiera miała miejsce w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.

Słowa napisane na początku lat dziewięćdziesiątych tkwiły we mnie, każąc myśleć nad kolejnym „Opisem”, bo materiał autora, (…) kusił swoją mądrością, pięknością i śmiesznością. Czasem straszył i przerażał wnikliwością obserwacji, bo ks. Kitowicz, który choć starał się jak mógł tylko opisywać obyczaje, dramat tamtych czasów przeżywał namiętnie. W tym spektaklu postanowiłem zderzyć jego namiętności (…) z relacjami obcokrajowców zwiedzających nasz kraj w czasach stanisławowskich (…) Z tego sporu wynika wiele – gorycz, śmiech, przerażenie, ból, czułość, głupota, niedorzeczność, mądrość, tkliwość; bo to wszystko toczy ze sobą nieustanny bój. W Polsce wczoraj i dziś.

(źródło: strona internetowa Teatru IMKA)

Spektakl inaugurujący działalność warszawskiego teatru IMKA to przykład inteligentnej zabawy z widzem. Wciągająca rozprawa na temat naszych narodowych wad, śmieszności, czasem wybujałej fantazji i niespełnionych nadziei. Z tego spektaklu emanuje wspaniała energia. Jego atutem jest nie tylko precyzyjna reżyseria, ale i świetnie zgrany zespół aktorski(…). Wykonawcy bez trudu wchodzą w interakcję z widzami.
Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita online

„O północy przybyłem do Widawy… czyli opis obyczajów III” to najlepsze od wielu lat przedstawienie Mikołaja Grabowskiego i świetny start teatru Tomasza Karolaka IMKA w Warszawie (…) Mamy więc rodzącą się z aktorskiego detalu formę, jest znakomita kantatowa muzyka Zygmunta Koniecznego, celowo przywodząca na myśl pieśni z Piwnicy pod Baranami. Świetnie wypada też w trzecim „Opisie…” inteligentna gra tradycji ze współczesnością. Wszystko to zwarte, dowcipne i doskonale wykonane przez aktorski zespół.
Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna

foto Marcin Wegner, Mariusz Nasternak